mahdi-hd

mahdi-hd

mahdi-hd

mahdi-hd

  • ۰
  • ۰

به گزارش خبرگزاری تسنیم،محمد بهمن یکی از معدود فارغ التحصیلان رشته شیلات است که به جای پشت میز نشینی یا اشتغال در کارهای غیر مرتبط با تحصیلاتش، در عرصه تولید ماهی مشغول به کار شده است. او کار خود را فقط با 120 هزار تومان سرمایه در یک حوضچه خانگی آغاز کرد و حالا با در اختیار داشتن 14 استخر، سالانه 700 هزار قطعه ماهی کپور پرورش می دهد.


حدود 20 درصد از مجموع پروتئین حیوانی مورد نیاز انسان از ماهی تأمین می شود و تقریبا یک سوم مردم جهان بیشترین پروتئین مصرفی خود را از ماهی بدست می آورند. ماهی های گرم آبی یکی از مهمترین منابع تأمین پروتئین است. سالانه حدود 140 هزار تن ماهی گرمابی در ایران تولید می‌شود. سرانه مصرف ماهی در کشور حدود 8 کیلوگرم است که یک سوم متوسط سرانه جهانی آن است.


ماهی کپور به دلیل ارزش غذایی بالا و نیز برخورداری از بازار صادراتی مناسب از جمله عرصه هایی است که از منظر اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی موضوعیت دارد. خبرنگار ما در همین زمینه با یکی از تولید کنندگان موفق ماهی کپور در کشور گفت و گو کرده است. محمد بهمن که فارغ التحصیل رشته شیلات است کار پرورش ماهی را از حیاط منزل پدری اش شروع کرد و حالا سالانه 700 هزار قطعه ماهی کپور پرورش می دهد.


تولید با سرمایه 120 هزار تومانی در حوضچه خانگی


او درباره نحوه ورودش به عرصه پرورش ماهی می گوید: "زمانی که در رشته شیلات تحصیل می کردم، متوجه شدم که این رشته دانشگاهی به شدت از فقدان واحدهای عملی و تجربی مفید و موثر رنج می برد. همان موقع فهمیدم اگر تجربه عملی کار تولید ماهی را نداشته باشم، به صرف داشتن مدرک کارشناسی آینده شغلی درخشانی در انتظارم نخواهد بود. در نتیجه تصمیم گرفتم همزمان با تحصیل هر طور شده کار پرورش ماهی را آغاز کنم."


محمد بهمن می افزاید: "از آنجایی که پولی برای خرید یا اجاره زمین و استخر ماهی نداشتم، در حیاط منزل با صرف هزینه 120 هزارتومانی یک حوضچه کوچک با ظرفیت 2 هزار قطعه ماهی احداث و کار پرورش ماهی را آغاز کردم. حدود یک سال مشغول همین کار بودم و تولیدات این حوضچه در حد خودش درآمد قابل توجهی نیز برایم در پی داشت اما مهمتر از آن اعتباری بود که در منطقه برایم ایجاد کرد."


اعتبار که آمد، سرمایه گذار هم پیدا شد


این فعال اقتصادی معتقد است که کسب اعتبار در درجه اول مهمتر از رسیدن به سود است. او در این باره اظهار می کند: "موفقیت من در پرورش ماهی به صورت خانگی توجه سرمایه گذاران و نهادهایی را که از تولید حمایت می کنند، جلب کرد و چند نفر برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند. علاوه بر آن بسیج سازندگی هم وقتی از موفقیت پرورش خانگی ماهی با خبر شد، 20 میلیون تومان وام به من اختصاص داد و توانستم اولین استخر ماهی را تاسیس کنم. به مرور کار توسعه پیدا کرد و سرمایه گذاری ها افزایش یافت به گونه ای که هم اکنون 14 کارگاه تولید ماهی در استان های تهران، قم، کرج و بابلسر داریم و برای حداقل 40 نفر اشتغالزایی صورت گرفته است."

منبع:tasnimnews

  • ۹۸/۰۲/۳۰
  • hadi mahdi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی