mahdi-hd

mahdi-hd

mahdi-hd

mahdi-hd

  • ۰
  • ۰

علت خواب آلودگی در فصل بهار ، عموما افراد در فصل بهار دچار خواب آلودگی و رخوت می شوند و در طول روز مدام خمیازه می کشند و از بیحالی و کسالت شکایت دارند.
حال در این مقاله می خواهیم به بررسی علل خواب آلودگی و راههای مقابله با آن بپردازیم. با ما همراه باشید.


دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

دانشمندان بر این باورند خواب آلودگی در فصل بهار نوعی عکس العمل بدن در برابر تغییرات محیطی می باشد. در فصل بهار با تابش نور خورشید دمای مرکزی بدن افزایش یافته و سبب افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن خواهد شد، چرا که نور و دما یکی از عوامل افزایش سوخت و ساز سلولی بدن می باشد. در این فصل، با افزایش دما، رگ های خونی منبسط شده و فشار خون کاهش می یابد که در اثر چنین تغییراتی در بدن، منجر به تولید هورمون سرتونین یا همورمون فعالیت در بدن خواهد شد. حال برخی عومل سبب تشدید این حالات در فصل بهار خواهند شد.


تغذیه نا مناسب: سعی کنید از خوردن غذاهای پر چرب و سنگین خودداری نمایید. چرا که این غذاها برای هضم، خون بیشتری برای دستگاه گوارش می طلبند و در نتیجه خون کمتری به مغز می رسد و در نهایت سبب بیحالی و خستگی شما می شوند. مصرف گوشت و غذاهای سرخ شده را کاهش داده و از سبزیجات بیشتری استفاده نمایید. پر خوری نیز به همین دلیل عاملی دیگر در افزایش احساس خواب آلودگی می باشد، در ضمن مصرف الکل، کافئین و تنباکو را حذف کنید.


ورزش نکردن: فعالیت بدنی کم، رخوت زیاد را به دنبال دارد. با طولانی شدن ساعات روز بخشی از این ساعات را به ورزش بپردازید. ورزش با افزایش گردش خون در بدن سبب شادابی و نشاط خواهد شد.


خواب نامنظم: افرادی که خواب نامنظمی دارند همواره از بیحالی و سستی شکایت می کنند. سعی کنید خواب خودتان را تنظیم کرده و هر شب راس ساعتی معین به خواب بروید. قبل از خواب از دوش آب گرم غافل نشوید. اما در صورتی که برنامه خواب شما تنظیم نشد به پزشک متخصص مراجعه نمایید. چرا که امکان دارد برخی خستگی ها عوملی مانند اختلالات هورمونی، فقر آهن و یا مشکلات تنفسی داشته باشد.


نخوردن صبحانه: چنانچه در خوردن صبحانه کاهلی کنید مواد قندی کمتری به مغز رسیده و در نهایت سبب افت فشارو در نهایت خواب آلودگی در طول روز خواهد شد. پس خوردن صبحانه کمک شایانی به شما خواهد کرد.

 

نشانه های خستگی و خواب آلودگی در فصل بهار

- سردرد و سر گیجه
- افسردگی های کوتاه مدت
- کم شدن اشتها
- بیقراری
- کاهش حافظه
- افزایش تحریک پذیری


نتیجه پایانی


خواب آلودگی در فصل بهار امری بدیهی است و برای اغلب افراد پیش می آید. همانطور که در بالا گفته شد دلایل علمی داشته و می توان با رعایت کردن برخی نکات مثل خواب منظم، ورزش کردن، عدم پرخوری و تغذیه مناسب آن را کاهش داد.
 
 منبع: https://lastmod.com/%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D9%88/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D8%A2%D9%84%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1-202004041710.html 

  • ۹۹/۰۲/۱۱
  • hadi mahdi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی