mahdi-hd

mahdi-hd

mahdi-hd

mahdi-hd

  • ۰
  • ۰

خرفه تزیینی

خرفه تزیینی، نام دیگر این گیاه بونسای کراسولا می باشد. دارای برگ های سبز رنگ زیبایی می باشد که به همین دلیل این گیاه را گیاه یشم نیز می نامند. درختچه ای مقاوم و تزیینی و جز گیاهان گوشتی قرار دارد. به دلیل شکل خاص آن عده ای به اشتباه آن را کاکتوس می نامند. در کشور ایران هم به خوبی رشد و نمو پیدا می کند. البته این گیاه با هرس کردن خیلی زیباتر و خوش فرم تر می شود و آنگاه به یک بونسای تبدیل می شود. این گیاه از جمله گیاهان آپارتمانی و گیاهان زینتی به شمار می رود.

 

نام دیگر: بونسای کراسولا

نام علمی: crassula portulaka

خانواده: Crassulaceae

 

نگهداری از این گیاه بسیار آسان و راحت است. این سهولت نگهداری و زیبایی و مقاومت بالای گیاه باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد. زادگاه این گیاه نواحی جنوبی آفریقا می باشد. برگ های این گیاه می تواند مقدار زیادی آب در خود به مدت طولانی ذخیره نگهدارد. رنگ برگ های این گیاه با تغییرات نور تغییر می کند و به رنگ قرمز درمی آید. ارتفاع بونسای کراسولا حدودا به 30 سانتی متر می رسد.

 

نیازها و شرایط نگهداری گیاه خرفه تزیینی

آبیاری این گیاه نباید زیاد باشد چرا که با آب زیاد برگ های گیاه شروع به ریزش می کنند. فاصله بین دو آبیاری با خشک شدن خاک گلدان مشخص می شود. البته نه به این معنی که گیاه بی آب بماند چرا که بی آبی باعث کاهش ضخامت برگ های گوشتی گیاه می شود.

این گیاه نور را بسیار دوست دارد و نور مستقیم را می تواند تحمل کند در این شرایط ساقه هایش ضخیم تر و برگ هایش بیشتر می شود. یادتان باشد اگر گیاه در جای کم نور قرار دارد میزان آبیاری آن را نیز کم کنید.

دمای مورد نیاز برای رشد این گیاه حدود 15-24 درجه سانتی گراد است

برای خاک این گیاه می توانید ترکیبی از پرلیت و کوکوپیت و خاک برگ استفاده کنید.

کود دهی این گیاه ماهی یکبار در فصل های بهار، تابستان، پاییز انجام شود

برای هرس این گیاه اواخر زمستان و یا اوایل پاییز می توانید این کار را انجام دهید. برhی هرس سعی کنید تنها سی درصد حجم گیاه را هرس کنید نه بیشتر.


آفات و بیماری های خرفه تزیینی
نامنظم بودت دفعات آبیاری گیاه، باعث ریزش برگ های گیاه می سود.

ماندن آب در گلدان گیاه باعث پوسیدن گیاه می شود.

این گیاه به نوسانان دمایی حساس است و اگر دما کمتر از 5 درجه سانتی گراد شود گیاه جان خود را از دست می دهد.

اگر برگ ها گوشتی است ولی زرد شده اند یعنی میزان آبیاری گیاه بالاست.

برگ های چروکیده و چرمی یعنی آبیاری گیاه کم است.

شپشک آرد آلود و شپشک سپردار آفت های این گیاه می باشند .

سفیدک پودری نیز از بیماری های قارچی این گیاه است باعث ایجاد لکه سفید بر روز برگ ها و ساقه های گیاه می شود.

حلقه سیاه نوعی بیماری ویروسی است که درمان ندارد و باید نقاط آلوده را حذف کنید.

 

تکثیر گیاه خرفه تزیینی

یک روش این است که یکی از برگ های گیاه را جدا کنید و به صورت عمودی در خاک قرار دهید. یادتان باشد قلمه های برگی باید در جای روشن و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. حدود یک ماه صول می کشد تا ریشه های ان تشکیل شوند در این دوران نیازی نیست قلمه را آبیاری کنید، فقط در همان ابتدا که برگ را در گلدان قرار می دهید خاک را مرطوب کنید.

 

برای قلمه زدن از ساقه های گیاه هم میتوانید استفاده کنید. برای این کار ساقه ای را که دارای دو برگ و به طول 7-10 سانتی متر است را زیر گره جدا کنید و سپس این قلمه ها را یک شب در جایی خشک قرار دهید تا رطوبتش از بین برود و سپس ان را در گلدانی با خاک مناسب قرار دهید و حدود سه تا چهار هفته ابیاری نکنید تا ریشه ها شکل بگیرند.

منبع: https://cactushadi.com/%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF/%D8%AE%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%AA%D8%B2%DB%8C%DB%8C%D9%86%DB%8C 

  • ۹۹/۰۲/۱۱
  • hadi mahdi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی